
Wielu z nas zostało zmuszonych, by od marca nie wychodzić z mieszkania. Część firm przerzuciło się na pracę zdalną, a pracownicy stanęli przed dylematem, jak urządzić biuro w domu. Po początkowym szoku zaczęliśmy się przyzwyczajać do takiego stanu rzeczy. Warto więc pomyśleć o bardziej profesjonalnym umeblowania pokoju, z którego pracujemy. Choć w perspektywie miesiąca lub dwóch mogą zostać zniesione ograniczenia, to jednak obecna sytuacja przyczyni się do popularyzacji home office. Tym bardziej warto mieć w domu odpowiednio przygotowany i umeblowany kącik.
Sprawdź też najczęściej popełniane błędy podczas urządzania biura – większość tych wskazówek będzie przydatna także podczas aranżacji pokoju do home office!
Najbardziej potrzebne meble do biura domowego
Przygotowaliśmy listę 6 najbardziej niezbędnych mebli do biura domowego. Dzięki nim nie tylko będzie się nam wygodniej pracować. Przełoży się to również na stan zdrowia, samopoczucie, a także ergonomię pracy. Kto wie, może po skończonej pandemii zechcesz dzięki temu dalej pracować z domu?
1. Wygodne biurko
Podstawowym meblem do nowoczesnego biura w domu jest ergonomiczne biurko. Choć wizja leżenia z laptopem w łóżku może być kusząca dla wielu osób, stanowczo odradzamy takie rozwiązanie. 8 godzin dziennie przez 5 dni w tygodniu w pozycji leżącej z komputerem na brzuchu nie może się dobrze skończyć. Bardzo szybko odezwie się ból kręgosłupa, a twoje ciało stanie się jakby większe…
Dobre biurko do pracy w domu nie musi być duże. Wystarczy, aby pomieściło najważniejsze przybory do pracy zdalnej – komputer, dodatkowy monitor, notatnik. Drukarkę i inne urządzenia mogą się już znaleźć gdzie indziej. Regulowana wysokość to pewna ekstrawagancja, natomiast odległość blatu od podłogi jest istotna dla ergonomii pracy i właściwej postawy naszego ciała. Nie podajemy konkretnych wymiarów, ponieważ te będą zależeć od wzrostu.
2. Regulowane krzesło lub fotel biurowy
Podobnie, jak z biurkiem, rzecz się ma z krzesłem do pracy w domu – jest mocno skorelowana z naszym wzrostem i wagą. Oferta foteli biurowych na rynku jest bardzo szeroka, więc każdy znajdzie coś dla siebie. Dobre krzesło powinno dawać stabilne podparcie pod wszystkie odcinki pleców, a także głowę i łokcie. Powinno mieć opcje regulacji zarówno wysokości samego siedziska, kąta odchylenia, jak również pozycji podłokietników. Dzięki temu będziemy w stanie osiągnąć najbardziej zdrową i ergonomiczną postawę podczas pracy z komputerem.
Istotne też będzie obicie fotela. Warto zadbać o wentylację – szczególnie, że rozpoczyna się cieplejsza część roku, a nie każdy w domu posiada klimatyzację. Nie chcemy przecież ciągle kleić się do oparcia naszego fotela.
3. Ergonomiczne oświetlenie
Fundamentalną sprawę dla naszego samopoczucia i zdrowia podczas pracy jest nie tylko pozycja, w jakiej przebywamy, ale także warunki oświetleniowe. Jeżeli nie masz możliwości aranżacji swojego biura w domu w dobrze oświetlonym pomieszczeniu, rozwiązaniem będzie światło sztuczne. Warto postawić na lampki biurowe, które wystarczy podłączyć do kontaktu. Powinny dawać światło o umiarkowanej temperaturze – zimne będzie się kojarzyło z salami szpitalnymi, a ciepłe rozleniwi nas. Więcej o świetle dowiesz się z wpisu: jak dobrać oświetlenie LED biura.
4. Organizery – szafki i tablice ścienne
Aby ułatwić sobie pracę, warto pomyśleć o takiej aranżacji biura w domu, która nie będzie wymagała od nas zbyt wiele przemieszczania się, by sięgnąć po np. wydrukowane dokumenty. Temu będą służyły różnorakie organizery. Może to być wolno stojąca szafka, którą umieścimy obok biurka, albo półka zamontowana powyżej niego. Jeżeli o wieszanie na ścianie chodzi, w profesjonalnym biurze domowym świetnie sprawdzi się także tablica korkowa.
5. Wyposażenie – kosz na śmieci i zegar
Zostańmy na chwilę przy wyposażeniu naszego nowoczesnego biura w domu. Choć marzeniem większości pracowników jest ekspres do kawy, to jednak są dwa, nieco bardziej potrzebne akcesoria. Pierwszym z nich jest kosz na śmieci. Pomoże nam unikać bałaganu w przestrzeni służbowej oraz konieczności wiecznego wędrowania do kuchni (gdzie, jak w każdym polskim domu, pod zlewem też jest kosz).
Drugi natomiast gadżet to… zegar! Praca zdalna niesie ze sobą ryzyko zaburzenia balansu pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Wielu ekspertów zwraca uwagę, że nie zwracamy uwagi na zegarki widoczne w komputerach czy telefonach, z uwagi na dużą liczbę bodźców, jakie są na ekranie. Klasyczny, analogowy zegar lepiej pozwoli trzymać się ustalonych godzin pracy.
6. Wyciszone pomieszczenie
Warto też zadbać o odpowiednie wygłuszenie pomieszczenia. Nie chcemy przecież, aby w trakcie rozmowy ze strategicznym klientem z zachodniego wybrzeża USA słyszał on krzyki dochodzące od naszych sąsiadów zza ściany. Samodzielne wytłumienie pomieszczeń jest trudne, ale nie niemożliwe. Najbardziej prowizoryczną opcją są podkłady po jajkach przyklejane do ściany – rozwiązanie praktykowane przez domorosłych muzyków w latach 90. Możemy też się pokusić o bardziej profesjonalne rozwiązania, jak np. panele wygłuszające.
Meble do biura w domu – podsumowanie
Oto najbardziej niezbędne meble do biura w domu. Niektóre z nich można zdobyć niewielkim nakładem środków, inne – jak na przykład wytłumienie pomieszczenia – są bardziej kosztowne. Warto zapytać pracodawcę, który wysłał nas na pracę zdalną o możliwość refinansowania choć części takiego zakupu. Można to uargumentować jako konieczność, która wynika z troski o własne zdrowie i ergonomię pracy. Warto to zrobić tym bardziej, gdy planujemy pracować z domu także po epidemii.
Potrzebujesz inspiracji? Sprawdź nasze propozycje na aranżacje biura w stylu industrialnym!